Waterstofcel1

Toyota introduceert al in 2015 een auto die waterstof als energiebron gebruikt en alleen waterdamp uitstoot. Lees verder…  Deze Toyota op waterstof gaat ‘Mirai’ heten. Lees verder…

“Shell ziet toekomst in waterstof”, aldus President-directeur Dick Benschop. Lees verder…
– Volkswagen heeft nu ook waterstofvariant: de Golf HyMotion. Lees verder… (pica-1, pica-2)

Trendpresentatie over de Waterstof-economie 
Op verzoek hebben Lieke en Richard Lamb een Trendpresentatie over de opkomst van de Waterstof-economie samengesteld. Al jaren volgen zij de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. We lijken nu aan de vooravond van een mondiale doorbraak te staan. Belangstelling voor een Trendpresentatie of BigBrainstorm over de Waterstof-economie voor uw organisatie? Contact en meer info…

Hyundai
Sinds 15 april 2013 rijdt in Nederland de eerste Waterstofauto rond. Hyundai heeft de primeur met zijn Huyndai ix35 Fuel Cell. In december 2012 begon de serieproductie. Het is daarmee de eerste wereldwijd verkrijgbare commerciële waterstofauto. Het model, dat al bestond, is omgebouwd naar een waterstofuitvoering. Deze FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) gebruikt dus geen fossiele brandstof (benzine, diesel e.d.), geen biobrandstof (koolzaad e.d.) maar rijdt op waterstof en gewone buitenlucht.

Anders dan bij een elektrische wagen waar je de accu oplaadt met elektriciteit uit het stopcontact, ‘tank’ je nu waterstof. De waterstof wordt in de brandstofcel (een kleine ‘energiecentrale’ in de auto zelf met het formaat van een flinke accu) vermengd wordt met zuurstof uit de buitenlucht waardoor ter plekke elektriciteit opgewekt wordt. Ook kost het bijvullen van je wagen veel minder tijd (enkele minuten) dan het opladen van de accu bij een elektrische auto. Gemak dient de mens.

Tanken
De inhoud van de brandstofcel van deze Hyundai is 5,6 kilo waterstof. Volgens Hyundai kan je daar 588 km mee rijden. Voorlopig heb je ook nog wel een groot bereik nodig, want alleen in Arnhem en Amsterdam staan nog maar tankstations. Al zijn er al wel plannen voor Rotterdam en Capelle alsook Helmond en Zwolle. Arnhem wil zich overigens graag als elektriciteitsstad profileren. Terecht met een historie van de elektrische Trolley-bussen.

ECEV

Schoon
Het maken van waterstof door water te splitsen gebeurt bij de tankstations zelf. Groot voordeel ten opzichte van traditionele brandstof is dus al dat er in principe geen grote tankwagens rond hoeven te rijden om de stations te voorzien. De tankstations waar waterstof getankt kan worden, wordt aardgas omgezet in waterstof. Bij de productie hiervan komt nog wel CO2 (broeikasgas) vrij, maar bij de auto zelf is waterdamp (gewoon schoon water dus) de enige uitstoot. En daarbij is waterstof min of meer onuitputtelijk, al heb je vooralsnog fossiele brandstof nodig om waterstof te produceren.

Stil, Slim & Zuinig
Waar de meeste brandstofcelauto’s gebruik maken van gecomprimeerde zuurstof gebruikt Hyundai gewone buitenlucht, wat een compressor scheelt en waardoor de auto stiller en efficiënter rijdt (ongeveer 50 procent minder brandstofverbruik). Ook heeft de auto nog een energie-regeneratie-systeem op basis van een lithium-ion batterij die o.a. tijdens het remmen zichzelf oplaadt. Een hybride auto dus (combinatie van verschillende technieken) waarbij de lithium-ion batterij ervoor zorgt dat het motormanagement te allen tijde blijft functioneren. Hoewel gebruik van energie altijd risico’s met zich meebrengt, is waterstof zeer veilig. Volgens brandweer en verzekeraars even (on)veilig als aardgas en LPG.

Nadelen
Nadeel is vooralsnog de beperkte hoeveelheid tankmogelijkheden alsook de prijs. Om hem te leasen ben je Euro 2.000,- per maand kwijt. Maar beide problemen zullen afnemen als de productie en het gebruik toenemen. Hyundai wil de komende 2 jaar duizend stuks produceren en vanaf 2015 duizend stuks per maand. Hyundai hoopt bovendien dat overheden en bedrijven een voortrekkersrol zullen vervullen in het gebruik van de waterstofauto’s. Rijdt u een stukje mee…

 

Doe-Het-Zelf toekomst
Volkswagen is al enige jaren bezig met Swarm Power, waarbij je thuis op basis van gas zelf elektriciteit op kan wekken. Dit jaar is dit commercieel beschikbaar gekomen. In het verlengde hiervan kan je je inmiddels goed voorstellen dat je in de toekomst dan ook op die manier je eigen waterstof thuis maakt. Het opraken van het aardgas en de bezwaren bij het winnen van schaliegas hoeven geen probleem te zijn omdat er ook via zonne-energie elektriciteit opgewekt kan worden waarmee je de waterstof kan produceren. Decentrale energieopwekking (Swarm Power) wordt dan de norm. Wellicht staan de grote traditionele brandstof-leveranciers en oliemaatschappijen nog niet te juichen over het thuistanken.

Zelf een auto bouwen die op water rijdt? Let dan goed op…

 

Wie de voorkeur geeft aan een waterstof-centrale in de achtertuin, kan hier terecht…

 

Oproep! Stuur aanvullingen voor het ‘Dossie Waterstof’ in…
Dit artikel vormt de start van het ‘Dossie Waterstof’ op TrendsVerwachting.nl. Stuur je state-of-the art Youtube-video’s, afbeeldingen, rapporten, artikelen, radio- en TV-uitzendingen,  die je elders tegen komt op naar Waterstof@TrendWatcher.com. Lieke en Richard Lamb zullen deze dan toevoegen aan het ‘Dossier Waterstof’.

Comments are closed.