TrendBattle !

Posted: 24th April 2012 by admin in Lieke Lamb, Richard Lamb, Trends

“Hoe voorspelbaar is de toekomst? Heel voorspelbaar! Dus…Het Nieuwe Trendwatchen doe je zelf!”, aldus trendwatchers-duo Lieke en Richard Lamb bij hun TrendBattle™ tijdens de Sanoma Media Parade 2012.

In mum van tijd werden de aanwezigen in het overvolle atrium van Sanoma bijgepraat en verheven tot collega-trendwatcher. Lieke Lamb: “Concepten blijven hetzelfde, verschijningsvormen veranderen. Daarbij is het de rol van een trendwatcher om de volgende verschijningsvormen te voorspellen.”

Richard Lamb geeft een voorbeeld: “Als we ons verplaatsen van A naar B willen we graag navigeren. Dat concept is al eeuwenoud. Vroeger was de verschijningsvorm Navigatie op de sterren, gevolgd door zeekaarten en stratengidsen. Tegenwoordig gebruiken we een TomTom. Wat zal de volgende verschijningsvorm van navigeren worden? Er is al een prototype van een holografische projectie van een persoon die op de bijrijdersstoel navigatie-aanwijzingen geeft…”

Een greep uit de andere trend-onderwerpen die aan de orde kwamen: Technologie als sleutel (dat iets kan wil niet zeggen dat het moet); de Consument met PIT (Print Internet & Televisie) transformeert in de Nieuwe MediaConsument; de (Nieuws)Gierige Consument gaat niet meer betalen voor nieuws; de verbonden generatie is Transparant, Open & In Verbinding; de New Generation kiest na ‘Rust, Regelmaat, Reinheid’ en ‘Lucht, Lucht, Liefde’ tegenwoordig voor ‘Hulp, Hoop, Houvast’; in 2035 zullen vrouwen de meerderheid vormen onder afgestudeerden, medisch specialisten, Leidinggevenden en rechters; Nieuwe concurrentie vanuit Chindia en prijsstijgingen door grondstoftekorten; de ‘Internet First Strategy’ bij de omroepen; 3D Printing, 3D Food Printing & 3D Bio Printing; Who Owns The News; Dare-to-Share en een War on Content Collectors die tot uiting komt via Flipboard, Google Current & Zeen).

Lieke & Richard Lamb tijdens hun TrendBattle

Lieke & Richard Lamb tijdens hun TrendBattle

5 Tips van Lamb & Lamb

Maak onderscheid tussen…

…Concept & Verschijningsvorm

…Tools & Targets

…Consument & Concurrent

…Vertrouwd & Vernieuwend

…Volg & Vorm

Trendboek ‘Your Future!’
Tijdens de TrendBattle probeerden Lieke en Richard elkaar telkens de loef af te steken met voorbeelden van trends, gadgets en hun visie op de toekomst. In vogelvlucht namen ze de aanwezigen mee langs tal van nieuwe ontwikkelingen en technologische hoogstandjes. Ondertussen werd er druk vanuit de zaal gereageerd via Twitter met trends en kansen. Tussendoor lazen Lieke en Richard een aantal tweets voor en beloonden ter plekke de meest enthousiaste creatievelingen met een exemplaar van het nieuwe trendboek ´Your Future!´ dat het trendwatchers-duo schreef.

TrendBattle.com
De TrendBattle door trendwatchers-duo Lieke en Richard Lamb is ook beschikbaar voor congressen en interne bijeenkomsten. Contact TrendBattle@Trendwatcher.com & www.TrendBattle.com.