Trend-vrienden,

We gaan iets leuks doen en we hopen dat je mee doet om er samen iets moois van te maken ;)

Aanstaande zaterdag (8 december) verzorgen wij – Lieke en Richard Lamb – vanuit het statige Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk een live-uitzending met TrendWatcher.TV. In deze uitzending stellen we weer trends; innovatie en ondernemerschap centraal. Zie ook de programma-beschrijving op de site. Stem deze zaterdag rond 14:00 uur af op Live.TrendWatchwatcher.TV; schenk iets te drinken in; kijk mee en bemoei je met de uitzending door op social media de hashtag #TrendWatcherTV te gebruiken. Dan maken we er samen iets bijzonders van!

Schuif jij aan als tafelgast in de uitzending van januari?
Op zaterdag 8 december hebben we al een mooie line-up met oa Bart Veldkamp met Holy Bites; Google Home; Vodka 0.0 van Amzterdamit; Blackberry KEY2; UV Sense van L’Oréal / La Roche-Posay; SoftShave; Baaij-Fresh en Materia.One van Staramba maar er is nog ruimte voor tafelgasten die 10 minuten willen aanschuiven in de uitzending van zaterdag 12 januari 2019 (deze keer voor het feestelijke tarief van slechts Euro 350,- ex btw per gesprek met 1 of 2 personen). Bel ons voor de mogelijkheden 070 511 44 44 of stuur een email! Neem even contact op, dan maken we er samen iets moois!

Achtergrond: zo bereik je de media
Heb je zelf een innovatief product; verhaal of initiatief dat volgens jou interessant kan zijn voor de media? Laat het ons weten! Wij bieden via ons kanaal TrendWatcher.TV de gelegenheid om media-aandacht te creëren. Zowel direct bij ons in de uitzending als ook indirect bij de traditionele media. De redacties van omroepen; dagbladen en vakbladen blijken namelijk nogal eens mee te kijken met onze uitzendingen en ontdekken op die manier nieuwe gasten voor hun eigen uitzendingen en artikelen. Het komt regelmatig voor dat wij benaderd worden door een redactie met het verzoek om de contactgegevens van één onzer gasten aan te reiken. Logisch, want men heeft dan al gezien hoe goed iemand in onze uitzending zijn of haar boodschap onder woorden kan brengen.

Zaterdag 12 januari 2019 TrendWatcher.TV
Bel voor de mogelijkheden 070 511 44 44
Wil jij zelf zaterdag 19 januari 2019 aanschuiven in onze live-uitzending op TrendWatcher.TV? Dat kan in de vorm van een exclusief gesprek van 10 minuten of een item opgenomen op locatie. Wil zelf liever niet in beeld maar wil je wel je innovatieve product of dienst door ons – Lieke en Richard Lamb – laten bespreken? Dat kan ook! Neem contact met ons op.

Liever een eigen thema-uitzending?
Alles over een speciale thema-uitzending van TrendWatcher.TV die geheel gewijd is aan jouw eigen organisatie; een congres; evenement of een actueel thema kun je hier vinden. Ter inspiratie een live thema-uitzending rond de Koning Willem I Prijs 2018 die wij mochten verzorgen vanuit het gebouw van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

 

Trendpresentatie of TrendBattle™ bij
Eindejaarsbijeenkomst of nieuwjaarsreceptie
Momenteel schrijven wij aan de TrendsVerwachting 2019 (volg de media hiervoor komende weken). Deze TrendsVerwachting 2019 is een ideaal startpunt voor een levendige Trendpresentatie of TrendBattle tijdens eindejaarsbijenkomsten; nieuwjaarsrecepties en interne (brainstorm)sessies om vooruit te blikken naar 2019 en daarna.

Dus, heb je plannen voor een bijeenkomst, groot of wat intiemer? Neem even contact met ons op (070 511 44 44) dan zorgen wij voor een mooi passend voorstel met een korte of langere trendpresentatie door Lieke of Richard Lamb. Een duo-presentatie in de vorm van een TrendBattle kan ook.

Als er behoefte aan mocht zijn, combineren we de trendpresentatie met het dagvoorzitterschap of een bruisende BigBrainstorm.

Als uitsmijter een rondje media…
Lieke bij TijdVoorMAX op NPO1 (zelfrijdende auto’s en de herijking van LeGrandK); Hallo Nederland op NPO2 (25 jaar WebCam); Ruud de Wild op Radio 2 (CyberMonday en BlackFriday) en Richard bij De MAX op Radio 5 (Evergreen Top 1000 en Beatles-muziek door AI, kunstmatige intelligentie).

 

Met warme groet,

 

Lieke en Richard Lamb,

Future Expertise Center // TrendWatcher.com // TrendWatcher.TV

Contact@TrendWatcher.com // 070 511 44 44 // Skype TrendWatcher.com

 

 

 

 

Webversie van de TrendBrief – Afmelden van de TrendBrief

TrendWatcher.TV

Posted: 31st October 2018 by admin in Lieke Lamb, Richard Lamb, TrendWatcherTV


Live-uitzending!
Schuif zaterdag 8 december 2018 vanaf 14:00 uur aan in de live-uitzending bij TrendWatcherTV. We hebben al een mooie line-up met onder andere Bart Veldkamp met Holy Bites; Google Home; Vodka 0.0 van Amzterdamit; Blackberry KEY2; UV Sense van L’Oréal / La Roche-Posay; SoftShave; Baaij-Fresh en Materia.One van Staramba maar er nog ruimte voor extra tafelgasten in de uitzending (deze keer Euro 300,- ex btw per gesprek). Bel voor de mogelijkheden 070 511 44 44 of stuur ons een email!

Heb je een innovatief product; verhaal of initiatief dat volgens jou interessant kan zijn voor de media? Laat het ons weten! Wij – Lieke en Richard Lamb – bieden via ons kanaal TrendWatcher.TV de gelegenheid om media-aandacht te creëren. Zowel bij ons in de uitzending als ook indirect bij de traditionele media. De redacties van omroepen; dagbladen en vakbladen blijken namelijk nogal eens mee te kijken met onze uitzendingen en ontdekken op die manier nieuwe gasten voor hun eigen uitzendingen en artikelen. Het komt regelmatig voor dat wij benaderd worden door een redactie met het verzoek om de contactgegevens van één onzer gasten aan te reiken. Logisch, want men heeft dan al gezien hoe goed iemand in onze uitzending zijn of haar boodschap onder woorden kan brengen.

Schuif aan bij TrendWatcher.TV
Bel voor de mogelijkheden 070 511 44 44 of stuur ons een email!

Neem contact op
Wil jij zelf een keer aanschuiven in onze live-uitzendingen op TrendWatcher.TV? Denk bijvoorbeeld aan een exclusief interview van 10 minuten (in speciale gevallen al vanaf Euro 300,- ex btw) of een item opgenomen op locatie. Neem even contact op dan maken we er samen iets moois van.

Thema-uitzendingen
Alles over een speciale thema-uitzending van TrendWatcher.TV die geheel gewijd is aan jouw eigen organisatie; een congres of een actueel thema kun je hiervinden.

Ter inspiratie een live thema-uitzending rond de Koning Willem I Prijs 2018 die wij mochten verzorgen vanuit het gebouw van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

Tijdens een event van BTG (Branchevereniging Telecom Grootgebruikers) spraken Lieke en Richard Lamb (Future Expertise Center // TrendWatcher.com) over the Internet of Things (IoT). Hieronder de interviews zoals gepubliceerd op TrendWatcher.TV (scroll down).

U kunt TrendWatcher.TV inschakelen bij uw eigen event.
Bekijk de unieke mogelijkheden en tarieven op TrendWatcher.TV // Live-uitzendingen.

Lieke en Richard Lamb verzorgen als TrendStrateeg en Futuroloog trendpresentaties over friends en ontwikkelingen als the Internet of Things; Kunstmatige Intelligentie; in de samenleving etc. etc. Informatie en boekingen via 070 511 44 44.


0. Bekijk de hele uitzending over the Internet of Things

1. Start het gesprek met Goran Gavric, CEO, TWTG

2. Start het gesprek met Ewout Karel, Innovation manager T-mobile NL

3. Start het gesprek met Martijn Teekens, Sales manager B-to-B, T-mobile NL

4. Start het gesprek met Petra Claessen, Managing Director & New Business, BTG

TrendsVerwachting 2018
Het jaar van…Hergroeperen

Posted: 26th December 2017 by admin in Trends

De TrendsVerwachting 2018 met 12 trendpijlers van Lieke en Richard Lamb is nu beschikbaar. Gratis! De TrendsVerwachting 2018 Full Screen lezen en de PDF downloaden (40 pagina’s) kan hier. Contactgegevens voor de media.

Trendpresentatie met Lieke of Richard Lamb aanvragen?
Naar aanleiding van hun TrendsVerwachting 2018 zijn Lieke Lamb en Richard Lamb als Trendstrateeg & Futuroloog (solo of samen) beschikbaar met een inspirerende Trendpresentatie of als energieke dagvoorzitter; met een Keynote Speech; BigBrainstorm-sessie; Boardroom Consultancy; als Dinner Speaker en Columnist. Lees hier verder over hun unieke conceptenBel 070 511 44 44 of stuur een email.

Denk mee over 2018
Mijn Verwachting voor…
De TrendsVerwachting 2018 is een ‘levend document’ dat doorlopend wordt aangevuld door specialisten. Kijk op pagina 36 en treed in de voetsporen van onder andere prof. Jos Malda (pagina 37); Ronald Kleverlaan (pagina 38);  Marcel Bullinga // Ronald van den Hoff // Goos Eilander // Norbert Mirani. Burgers; bedrijven en bestuurders worden uitgenodigd om ook hun ‘Mijn Verwachting voor…’ aan te leveren. Schrijf ‘Mijn Verwachting voor…’ met een lengte van 1 of 2 alina’s in en stuur deze in.

Meld je aan voor de TrendBrief
Dan blijf je op de hoogte van alle aanvullingen op de TrendsVerwachting 2018 en andere trends.

André Kuipers doet het licht uit, Lieke Lamb bij Max

Posted: 25th December 2017 by Lieke Lamb in Lieke Lamb

André Kuipers doet het licht uit op de Erasmusbrug voor Earth Hour

Op zaterdag 24 maart 2018 doen overal ter wereld om 20.30 uur lokale tijd miljoenen mensen, steden, bedrijven en organisaties het licht voor een uur uit om te laten zien dat zij de toekomst van onze planeet belangrijk vinden: Earth Hour. Ook in Nederland zijn er dit jaar weer vele initiatieven.

Lieke Lamb sprak erover bij Tijd Voor Max. Voor videofragment en artikel klik hier…

Tankbare waterstof ‘H2Fuel’ is een doorbraak voor de waterstof-economie

December 2017 – Dankzij een Nederlandse uitvinding kan waterstof die is opgeslagen als NatriumBoorHydride kan men gecontroleerd vrij laten komen door dit te op te lossen in ultrapuur water. Daardoor is waterstof even gemakkelijk en veilig te tanken als conventionele brandstof. De zogeheten H2Fuel maakt het gebruik van waterstof als energiebron in het vervoer een stuk eenvoudiger. H2Fuel is een een brandstof die duurzaam is geproduceerd, gemakkelijk is toe te passen en bij gebruik geen enkele schadelijke emissie achterlaat (Bron: De Ingenieur).

1500 km auto rijden op 100 liter H2Fuel in een drukloze waterstoftank!

“H2Fuel is een doorbraak voor de waterstof-economie: met een tank van 100 liter H2Fuel kan een auto zo’n 1500 km rijden. Dat is revolutionair! Het kan de milieubelastende grote accu’s in elektrische auto’s overbodig maken. De komende decennia is er geen energie-tekort maar juist een energie-overvloed. De uitdaging zit ‘m in het vinden van geschikte energiedragers. De opslag van energie – in de vorm van waterstof – in NatriumBoorHydride is een grote stap voorwaarts”, aldus Richard Lamb, TrendWatcher.com Future Agency.

Uitvinder Gerard Lugtigheid legt uit hoe het werkt…

Toyota introduceert al in 2015 een auto die waterstof als energiebron gebruikt en alleen waterdamp uitstoot. Lees verder…  Deze Toyota op waterstof gaat ‘Mirai’ heten. Lees verder…

Waterstofcel1

“Shell ziet toekomst in waterstof”, aldus President-directeur Dick Benschop. Lees verder…
– Volkswagen heeft nu ook waterstofvariant: de Golf HyMotion. Lees verder… (pica-1, pica-2)

Trendpresentatie over de Waterstof-economie 
Op verzoek hebben Lieke en Richard Lamb een Trendpresentatie over de opkomst van de Waterstof-economie samengesteld. Al jaren volgen zij de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. We lijken nu aan de vooravond van een mondiale doorbraak te staan. Belangstelling voor een Trendpresentatie of BigBrainstorm over de Waterstof-economie voor uw organisatie? Contact en meer info…

Hyundai
Sinds 15 april 2013 rijdt in Nederland de eerste Waterstofauto rond. Hyundai heeft de primeur met zijn Huyndai ix35 Fuel Cell. In december 2012 begon de serieproductie. Het is daarmee de eerste wereldwijd verkrijgbare commerciële waterstofauto. Het model, dat al bestond, is omgebouwd naar een waterstofuitvoering. Deze FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) gebruikt dus geen fossiele brandstof (benzine, diesel e.d.), geen biobrandstof (koolzaad e.d.) maar rijdt op waterstof en gewone buitenlucht.

Anders dan bij een elektrische wagen waar je de accu oplaadt met elektriciteit uit het stopcontact, ‘tank’ je nu waterstof. De waterstof wordt in de brandstofcel (een kleine ‘energiecentrale’ in de auto zelf met het formaat van een flinke accu) vermengd wordt met zuurstof uit de buitenlucht waardoor ter plekke elektriciteit opgewekt wordt. Ook kost het bijvullen van je wagen veel minder tijd (enkele minuten) dan het opladen van de accu bij een elektrische auto. Gemak dient de mens.

Tanken
De inhoud van de brandstofcel van deze Hyundai is 5,6 kilo waterstof. Volgens Hyundai kan je daar 588 km mee rijden. Voorlopig heb je ook nog wel een groot bereik nodig, want alleen in Arnhem en Amsterdam staan nog maar tankstations. Al zijn er al wel plannen voor Rotterdam en Capelle alsook Helmond en Zwolle. Arnhem wil zich overigens graag als elektriciteitsstad profileren. Terecht met een historie van de elektrische Trolley-bussen.

ECEV

Schoon
Het maken van waterstof door water te splitsen gebeurt bij de tankstations zelf. Groot voordeel ten opzichte van traditionele brandstof is dus al dat er in principe geen grote tankwagens rond hoeven te rijden om de stations te voorzien. De tankstations waar waterstof getankt kan worden, wordt aardgas omgezet in waterstof. Bij de productie hiervan komt nog wel CO2 (broeikasgas) vrij, maar bij de auto zelf is waterdamp (gewoon schoon water dus) de enige uitstoot. En daarbij is waterstof min of meer onuitputtelijk, al heb je vooralsnog fossiele brandstof nodig om waterstof te produceren.

Stil, Slim & Zuinig
Waar de meeste brandstofcelauto’s gebruik maken van gecomprimeerde zuurstof gebruikt Hyundai gewone buitenlucht, wat een compressor scheelt en waardoor de auto stiller en efficiënter rijdt (ongeveer 50 procent minder brandstofverbruik). Ook heeft de auto nog een energie-regeneratie-systeem op basis van een lithium-ion batterij die o.a. tijdens het remmen zichzelf oplaadt. Een hybride auto dus (combinatie van verschillende technieken) waarbij de lithium-ion batterij ervoor zorgt dat het motormanagement te allen tijde blijft functioneren. Hoewel gebruik van energie altijd risico’s met zich meebrengt, is waterstof zeer veilig. Volgens brandweer en verzekeraars even (on)veilig als aardgas en LPG.

Nadelen
Nadeel is vooralsnog de beperkte hoeveelheid tankmogelijkheden alsook de prijs. Om hem te leasen ben je Euro 2.000,- per maand kwijt. Maar beide problemen zullen afnemen als de productie en het gebruik toenemen. Hyundai wil de komende 2 jaar duizend stuks produceren en vanaf 2015 duizend stuks per maand. Hyundai hoopt bovendien dat overheden en bedrijven een voortrekkersrol zullen vervullen in het gebruik van de waterstofauto’s. Rijdt u een stukje mee…

 

Doe-Het-Zelf toekomst
Volkswagen is al enige jaren bezig met Swarm Power, waarbij je thuis op basis van gas zelf elektriciteit op kan wekken. Dit jaar is dit commercieel beschikbaar gekomen. In het verlengde hiervan kan je je inmiddels goed voorstellen dat je in de toekomst dan ook op die manier je eigen waterstof thuis maakt. Het opraken van het aardgas en de bezwaren bij het winnen van schaliegas hoeven geen probleem te zijn omdat er ook via zonne-energie elektriciteit opgewekt kan worden waarmee je de waterstof kan produceren. Decentrale energieopwekking (Swarm Power) wordt dan de norm. Wellicht staan de grote traditionele brandstof-leveranciers en oliemaatschappijen nog niet te juichen over het thuistanken.

Zelf een auto bouwen die op water rijdt? Let dan goed op…

 

Wie de voorkeur geeft aan een waterstof-centrale in de achtertuin, kan hier terecht…

 

Oproep! Stuur aanvullingen voor het ‘Dossie Waterstof’ in…
Dit artikel vormt de start van het ‘Dossie Waterstof’ op TrendsVerwachting.nl. Stuur je state-of-the art Youtube-video’s, afbeeldingen, rapporten, artikelen, radio- en TV-uitzendingen,  die je elders tegen komt op naar Waterstof@TrendWatcher.com. Lieke en Richard Lamb zullen deze dan toevoegen aan het ‘Dossier Waterstof’.

Dierendag
TrendsVerwachting voor Huisdieren

Posted: 3rd October 2017 by admin in Richard Lamb, Trends

Lieke Lamb en Richard Lamb vormen samen het trendwatchers-duo van Nederland en publiceren ter gelegenheid van dierendag de TrendsVerwachting voor Huisdieren (scroll down).  Sinds 2004 schrijft trendwatcher Richard Lamb columns over innovatieve huisdieren gadgets en trends voor Pets International Magazine, het toonaangevende blad voor de Global Pet Industry en geeft hij internationaal strategisch advies aan bedrijven in de Pet Industry. Contact (media en bedrijfsleven) via 070 511 44 44.

De huisdierensector Big Business in Nederland

Huisdierensector heeft in NL een omzet van 3 miljard euro

59% v/d NL-gezinnen heeft een huisdier (4,5 miljoen huishoudens)

Er zijn 33,4 miljoen huisdieren in Nederland

Ruim 2 miljoen huisdieren hebben een chip ter identificatie (sinds april 2013 is het verplicht om honden (geboren na 1 april 2013 en honden uit het buitenland) te laten chippen. Voor katten en andere huisdieren is die verplichting er niet)

Ons land loopt wereldwijd voorop met huisdierverzekeringen. Is sinds 20 jaar mogelijk. Vooral voor gezondheidszorg. Huisdierenzorg gaat heel ver: er zijn bijvoorbeeld ook oncologie-afdelingen voor huisdieren.

120.000 honden verzekerd

60.000 katten verzekerd

500 Papegaaien verzekerd

In Nederland zijn 4900 dierenartsen actief. Dat is 77% meer dan in 1990 77% (en groeiend).

Duivenmelkers zijn eigenaar van de meest lucratieve huisdieren: een wedstrijdduif kan tot 100.000 euro opbrengen. Vooral Aziaten kopen graag wedstrijdduiven.

 

TrendsVerwachting voor Huisdieren // 10 Voorspellingen

Gerobotiseerde huisdieren

Nieuwe rassen en zelfs nieuwe diersoort door genetisch gemodificeerde huisdieren

Virtuele en holografisch geprojecteerde huisdieren

Door online koppelingen kunnen huisdieren op afstand met elkaar spelen

Kunstmatige intelligentie laat ons met huisdieren praten

Gepersonaliseerde 3D-geprinte speeltjes en voederbakjes voor huisdieren

Huisdiereigenaren gaan steeds meer de voeding voor hun zo geliefde huisdier in abonnementsvorm bestellen

Grote kans dat het chippen van alle huisdieren wettelijk verplicht gesteld wordt

We kunnen huisdieren vanaf ons werk met apps en gadgets thuis in de gaten houden; laten spelen (serious gaming) en op afstand te eten geven

Opkomst van radio- en TV-stations / stream specifiek voor honden; katten en andere huisdieren om naar te kijken

 

 

Dit artikel werd gepubliceerd in het Het Financieele Dagblad d.d. 28 januari 2017. 
Download gratis de
TrendsVerwachting 2017 van Lieke en Richard Lamb (preview in FD).20170128 FD - Zelfrijdend vliegend en varend - Lieke en Richard Lamb - TrendWatcher com -

Zelfsturende prullenbak

Webversie FD Lieke en Richard Lamb - TrendWatcher com -Iedereen heeft het over de zelfrijdende auto, maar trendwatchers-duo Lieke en Richard Lamb kijkt liever naar de spin-offs. De zelfrijdende prullenbak en de vliegende auto komen eraan.

Weinig producten zijn zo in het oog springend als de zelfrijdende auto. Kranten staan vol met verhalen over de prototypes van Google, Tesla en Volvo. Maar over spin-offs hoor je zelden wat. Dit wil trendwatchers-duo Lieke en Richard Lamb hier even rechtzetten. Zo gaan niet alleen auto’s zelf rijden, maar ook prullenbakken. Het in Den Haag gevestigde bedrijf Robot Robots Security, dat ook mee werkte aan de zelfrijdende WEpod-bussen in Wageningen, experimenteert met de zelfrijdende prullenbak op Schiphol,’ zegt Richard. Die zelfrijdende prullenbak herkent het gedrag van mensen die bijvoorbeeld een leeg waterflesje kwijt willen. De prullenbak rijdt dan snel naar die persoon toe.’

We gaan er ook mee het water op, denken de trendwatchers. Ze wijzen op de BaaiHaai, momenteel nog een prototype drone in de Rotterdamse haven. ‘Deze drone wordt doorontwikkeld tot een autonoom varend object, dat afval uit het water vist,’ zegt Lieke.

Uiteindelijk is het niet de zelfrijdende, maar zelfvliegende auto die we voor onze boodschappen zullen pakken, zo denken de trendwatchers. ‘Ze staan al te popelen het luchtruim te kiezen,’ zegt Richard. ‘Zo wordt in Nederland momenteel gewerkt aan de PAL-V; een vliegende auto voor twee personen. Eind 2018 moet deze op de markt komen.’

“Zelfrijdende auto? Straks pakken we de zelfvliegende auto”

Trend-presentatie of dagvoorzitter?
Bel Lieke of Richard Lamb: 070 511 44 44

Trendwatchers Lieke en Richard Lamb
Trendwatchers Lieke en Richard Lamb zijn solo of samen beschikbaar als energieke dagvoorzitter of met een inspirerende Trend-lezing; Keynote Speech; BigBrainstorm-sessie; Boardroom Consultancy; als Dinner Speaker en Columnist. Lees hier verder over de unieke concepten. U kunt hen ook vragen een live-uitzending via TrendWatcher.TV te verzorgen vanuit uw bedrijfspand; vanaf een congres; relatie-evenement of netwerkborrel. Contact? Bel Lieke of Richard Lamb via 070 511 44 of stuur een email.

TrendsVerwachting™ voor Self Driving / Flying / Sailing
door TrendStrateeg & Futuroloog Lieke en Richard Lamb, MSc – TrendWatcher.com Future Agency

Tesla; Uber; Google; Apple; Volvo; Mercedes en vele anderen buitelen over elkaar heen met prototypes van hun zelfrijdende auto’s. De technologische innovaties volgen elkaar in razend tempo op. De echte innovatie is hier overigens niet de zelfrijdende auto als voertuig, maar het achterliggende zelflerende Expert Systeem. Er is momenteel een ratrace gaande tussen fabrikanten die zich toespitst op het delen van rijervaringen tussen de zelfrijdende auto´s van een bepaald merk. Daardoor evalueren die zelfrijdende auto’s volautomatisch naar een verbeterde versie van zichzelf. De fabrikant met het meest geavanceerde Expert System – waarbij oa Kunstmatige Intelligentie wordt toegepast – is spekkoper en zal marktleider worden.

Menselijk rijgedrag aanleren
Ter illustratie: de eerste generatie zelfrijdende auto’s reed houterig; had een korte remweg en maakte redelijk haakse bochten. Het gevolg was dat deze auto’s ‘afwijkend rijgedrag’ vertoonden ten opzichte van de auto’s die door mensen bestuurd werden. In de volgende generatie zelfrijdende auto’s werd deze ‘imperfectie’ hersteld en liet de fabrikant haar auto’s voortaan wat ‘slordiger’ rijden. Door hun langere remweg; de bochten die nu een beetje worden afgesneden en het met een kleine vertraging optrekken uit stilstand ontstaat een natuurlijker rijgedrag waar andere weggebruikers blij van worden.

The Big Picture
Toch is de zelfrijdende auto slechts het topje van de ijsberg waar veel media zich op focussen. De ontwikkeling van zelfrijdende auto’s levert namelijk een scala aan Spin-Off producten op en juist die zijn voor ons als TrendStrateeg extra interessant: het geeft inzicht in The Big Picture.
Eén van de eerste spin-off producten waren de Segway en het Oxboard, een soort hooverboard op twee wielen en een gyroscopisch systeem waarmee de berijder automatisch in evenwicht wordt gehouden tijdens het staand rijden. In zo’n Segway en Oxboard wordt elektronica met sensoren gebruikt die ook bij zelfrijdende auto’s toegepast worden. De productie van deze elektronica (onder octrooi) zorgt voor een vroege cashflow bij een lange termijn ontwikkeling die nodig is bij zelfrijdende auto’s. Ook Amazon Go gaat in haar geplande 2.000(!) nieuwe supermarkten technieken gebruiken die afgeleid zijn van zelfrijdende auto’s. Daarmee kunnen boodschappen volautomatisch herkend en afgerekend worden. Men hoeft niet meer bij een kassa de boodschappen op een lopende band te leggen waardoor de winkeltijd sterk verkort wordt.

Zelfrijdende prullenbak!
Zelfrijdende prullenbak 20160608-Concept-Top-Loader-SparkDe in Den Haag gevestigde ontwikkelaars van de WEpods – de zelfrijdende busjes die bij de Universiteit van Wageningen rondrijden – ontwierpen eerder op basis van dezelfde technieken Security Robot Sam (video op TrendWatcher.TV) en Robot Rollator Lea. Bekijk ook de video over de WEpods met minister Melanie Schultz van Haegen & Lieke Lamb op TrendWatcher.TV. Een van hun meest recente spin-off projecten is een ‘zelfrijdende prullenbak’. Deze wordt momenteel op Schiphol getest. De zelfrijdende prullenbak kijkt rond en herkent het gedrag van mensen als zij bijvoorbeeld een leeg waterflesje kwijt willen. De prullenbak rijdt dan snel naar die persoon toe; maakt contact en neemt het afval in ontvangst.

Autonoom Varende Drones
En wat te denken van Autonoom Varende Drones. Het in Zoetermeer gevestigde LG Sonic ontwikkelde drones die geheel zelfstandig algen bestrijden in open water en tegelijkertijd de waterkwaliteit monitoren. Ondertussen vaart in de Rotterdamse haven het eerste prototype van de BaaiHaai rond. Deze zal worden doorontwikkeld tot een Autonoom Varende Drone die afval uit het water opvist. Allemaal oplossingen die gebaseerd zijn op hetzelfde type technologie als waarmee zelfrijdende auto’s uitgevoerd worden.

What’s next? Talking Traffic!
Er is meer: zodra de zelfrijdende auto zich daadwerkelijk door het verkeer kan begeven is het tijd voor de volgende stap: Talking Traffic. Voertuigen van verschillende fabrikanten zullen met elkaar gaan communiceren over de situatie op de weg. Dat zal deels decentraal (dus rechtstreeks tussen voertuigen in de buurt) en deels centraal (op basis van info van de VerkeersInformatieDienst en wegbeheerders als Rijkswaterstaat) plaatsvinden. Zelfrijdende auto’s worden de bouwstenen van Autonomous Traffic Control, een verkeersmanagement systeem dat weggebruik; reistijden en routes real-time optimaliseert. Autonomous Traffic Control (en niet tolheffing) wordt zo de oplossing van de fileproblematiek. Als het zo ver is rijden we trouwens ook zo goed als zeker schadevrij.

Liever de lucht in: PAL-V
Pas als een veilig gebleken Autonomous Traffic Control op de snelwegen gerealiseerd is, kunnen we denken aan grootschalige luchtvaart voor individuele consumenten en pakketpost door de lucht. De ontwikkelaars van de PAL-V, een in Nederland ontwikkelde vliegende auto voor twee personen die eind 2018 commercieel beschikbaar komt, staan al te popelen om het luchtruim te kiezen.

Star Wars Drones & AirSelfie
De hobby drones die momenteel in grote getale over de toonbank gaan, zijn technologisch de voorlopers van Zelfvliegende Objecten voor individuele consumenten. De Star Wars Drones komen al een eind in de buurt van Talking Drones. Daarmee kan in de lucht een game gespeeld worden tot wel 12 drones. Daarbij kunnen drones van hetzelfde squad met elkaar samenwerken en onderling hun vliegbewegingen op elkaar afstemmen.
Als uitsmijter een mini-drone, de AirSelfie. Deze drone is zo klein als een smartphone en wordt ontwikkeld op basis van een crowdfund-actie waar veel belangstelling voor is (al 10 x overtekend op kickstarter.com). Deze AirSelfie is een drone met camera en kan simpelweg in de lucht ‘gehangen’ worden waarna met een smartphone op afstand foto’s – meestal (Group)Selfies – en video’s gemaakt kunnen worden. De huidige drones zullen de opmaat blijken te zijn voor zelfvliegende objecten ten behoeve van luchtvaart voor individuele consumenten en pakketpost door de lucht. Wij kunnen niet wachten…

Richard Lamb: “Stemmen op standpunten, niet op partijen”

Richard Lamb (Bureau TrendWatcher.com) duidt de doorgerekende partijprogramma’s en schetst een toekomstbeeld. Het gesprek werd uitgezonden bij TijdVoorTrends in TijdVoorMAX Radio op NPO Radio 5 met Elles de Bruin en Henkjan Smits. Het gesprek is terug te luisteren op TrendWatcher.TV.

Richard Lamb: “Laat iedereen die aan de Tweede Kamerverkiezingen mee wil doen een assessment maken. Dan krijgen kiezers een objectief beeld van hun kennis en vaardigheden.”

Als sjoemelende autohandelaren beloven politici ‘de wereld’ aan de kiezer om zo extra stemmen op te halen. Bewindspersonen verlagen zich tot potsierlijke, inhoudsloze interviews in tijdschriften. Het heeft niets meer te maken met bestuurlijke kundigheid.

Partijen buitelen over elkaar heen met het ‘weggeven’ van geld aan de burger. Erg onverstandig. Er wordt te weinig bezuinigd. Juist nu de zon begint te schijnen zouden we het dak moeten repareren. Dat is in verkiezingstijd wat lastig stemmen werven maar zou wel beter zijn voor Nederland als geheel.

Er worden vrijwel geen suggesties gedaan door de politieke partijen hoe het geld, dat men wel alvast lustig verdeelt, verdiend zou moeten worden via bijvoorbeeld export; grootschalige binnenlandse infrastructuurprojecten etc. etc.

Richard Lamb: “Politieke partijen kiezen steeds meer hun eigen spreekbuis. Journalisten houden graag de mediacratie in stand en geven de voorkeur aan de aloude debatvorm.”

Partijen omzeilen steeds meer de traditionele media. Zo hebben 50Plus en GeenPeil (vanaf 24 februari RadioBART) hun eigen radiostations in de lucht gebracht; maken vele partijen gebruik van YouTube worden Social Media Netwerken als Linkedin; Twitter; Facebook; Instagram; Snapchat etc ingezet als krachtig instrument om rechtstreeks de kiezer te bereiken.

Richard Lamb: “De toekomst is aan een meervoudig referendum in plaats van verkiezingen: stemmen op standpunten per onderwerp.”

Trendwatchers Lieke en Richard Lamb
Trendwatchers Lieke en Richard Lamb zijn solo of samen beschikbaar als energieke dagvoorzitter of met een inspirerende Trendpresentatie; Keynote Speech; BigBrainstorm-sessie; Boardroom Consultancy; als Dinner Speaker en Columnist. Lees hier verder over de unieke concepten.
Contact? Bel Lieke of Richard Lamb via 070 511 44 of stuur een email.