Ter gelegenheid van de praktijktest met de WEpods (zelfrijdende bussen) in Wageningen sprak TrendStrateeg Lieke Lamb met Melanie Schultz van Haegen, Minister van Infrastructuur en Milieu.

De WEpods -twee zelfrijdende voertuigen- rijden in november en december 2016 iedere dinsdag over de campus van Wageningen als busdienst. Van 11.00 – 13.00 uur kan iedereen instappen en rijden ze een vaste route met tien stops. Iedere belangstellende passagier mag meerijden. In elke WEpod is plek voor zes personen. Wettelijk moet er nog altijd een steward in het voertuig meerijden. Daarom zijn drie stewards opgeleid als bestuurder. Twee van deze stewards komen van de Wageningen University & Researchcenter en de derde van ROC A12 in Ede.

Iedere dinsdag testen als busdienst
De WEpods worden vanaf nu tot het einde van dit jaar iedere dinsdag getest als busdienst tussen 11.00 – 13.00 uur op de campus van Wageningen Universiteit & Research. De WEpods rijden, in deze testfase, nog niet met een officiële dienstregeling in een tijdschema. Een ronde duurt, afhankelijk van het aantal stops, circa 20 minuten. Iedereen die deze ervaring wil opdoen, kan naar de campus komen. Check vooraf wel even de website www.wepods.nl voor de laatste informatie. In een testfase kan het namelijk voorkomen dat de ritten door onvoorziene omstandigheden niet doorgaan.

Future Mobility Event in Ede
De proef met de WEpods loopt tot en met het einde van dit jaar. Op woensdag 7 december organiseert de Provincie Gelderland bij ROC A12 in Ede het evenement Future Mobility. Dan presenteert de provincie de resultaten van de testfase aan genodigden en partners. Ook rijden de WEpods een route rond het terrein van ROC A12. Vanaf 14.30 uur kan iedereen langskomen bij Future Mobility en belangrijke innovaties uit deze regio bekijken op de Innovatieve Expovloer. Bezoekers hebben de mogelijkheid om een ritje te maken met de WEpods.

 

Nationale Iconen 2016

Posted: 18th October 2016 by admin in Lieke Lamb, Richard Lamb, Trends, TrendWatcherTV

Deze dinsdag 18 oktober 2016 werden in De Wereld Draait Door… op NPO1 door Minister Henk Kamp van Economische Zaken de winnaars van de ‘Nationale Iconen 2016’ bekend gemaakt.

TrendStrateeg Richard Lamb bespreekt in bovenstaande uitzending van ‘Tijd voor Trends’ bij Omroep MAX de 10 innovatieve ondernemers en wetenschappers die genomineerd zijn als Nationaal Icoon 2016. Ook belicht hij historische Nederlandse uitvindingen en ontdekkingen die mede vorm hebben gegeven aan onze samenleving. Onderstaande de 10 finalisten in willekeurige volgorde.

Betekenis van de Nationaal Icoon – status
De nieuwe Nationale Iconen krijgen een eigen ambassadeur op ministerieel niveau. Dit biedt toegang tot een groot netwerk in binnen- en buitenland. Handig voor bijvoorbeeld het vinden van nieuwe partners of het vinden van financiering. Minister Kamp: “Wij beschikken over het platform en het netwerk om de Nationale Iconen te ondersteunen. De ministers die ambassadeur van de Nationale Iconen 2016 worden, zetten zich graag voor hen in.” Lees verder…

Living On Demand

Posted: 23rd September 2016 by admin in Trends

door Lieke en Richard Lamb, Bureau TrendWatcher.com

We gaan van ‘bezit’ naar ‘beleving’ en van ‘hebben’ naar ‘toegang tot’. We horen dat al een paar jaar. Hoe staat het ervoor anno 2016?

Het gaat hard! Als we even snel een auto nodig hebben kunnen we een beroep doen op bijvoorbeeld GreenWheels; SnappCar; Car2Go; MyWheels of ConnectCar. Voor een overnachtingen kiezen in plaats van een hotel steeds vaker voor aanbieders zoals AirBnB. Lekkere trek? Even iets bestellen via ThuisAfgehaald of een van de vele andere aanbieders.

Living On Demand
Opvallend is dat bij steeds meer aanbieders hierboven geen abonnement afgesloten hoeft te worden. Dat wil de goed geïnformeerde, kritische online klant niet meer. Een App waarmee On Demand een dienstverlener of een product besteld kan worden, dat is wat wij willen. We willen ontzorgd worden. Het internet en de (voor)deeleconomie hebben ons leven een stuk makkelijker gemaakt.

On Demand Economy
De ‘On Demand Economy’ rukt steeds verder op en zaagt daarmee aan de poten van grote organisaties die het van abonnementen moeten hebben. Dit is de ‘Zwerm’ van nieuwe On Demand diensten tegen de ‘Dino’s’ met hun abonnementsmodellen. Denk bijvoorbeeld aan de tijdschriftenmarkt die het aantal jaarabonnementen de afgelopen jaren dramatisch zag dalen maar ook af-en-toe pieken ziet in de losse verkoop van bepaalde nieuwe tijdschriften, op papier en online.

Pechhulp On Demand
Ook organisaties die al jaren het straatbeeld bepalen bij pech op de weg, krijgen te maken met de On Demand Economy. Uit het GfK-onderzoek ‘Pech en pechhulp in Nederland’ (Augustus 2016) blijkt dat ‘Pechhulp On Demand’ populair aan het worden is: meer dan èèn op de tien automobilisten met een pechhulp-abonnement zou graag een Pechhulp-On-Demand abonnement willen hebben. Bij dit zogenaamde ‘0-euro abonnement’ is men geen lid en betaalt men geen jaarlijks bedrag maar alleen bij een pechgeval. Een goede gedachte van de automobilisten die dat willen als je bedenkt dat men met een fatsoenlijk onderhouden auto gemiddeld èèn keer per vijf jaar met pech langs de weg staat. Op dat onderbuikgevoel wordt ingespeeld met de gratis ‘Allsecur Autopech On Demand App’ die, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, door iedereen te gebruiken is. Geen jaarlijkse abonnementskosten zoals bij de ANWB of RouteMobiel maar alleen per pechgeval afrekenen volgens drie vaststaande tarieven.

Toekomst van On Demand
Waarom is de On Demand Economy aan zo’n snelle opmars bezig? Omdat het kan! Ga maar na, door het internet en geavanceerde ICT-systemen is tegenwoordig vooraf goed in te schatten wanneer mensen gebruik willen maken van een dienst. Aanbieders kunnen hierdoor beter op de behoeften van consumenten inspelen. Daar worden wij als mens blij van. Helemaal als dit betekent dat de vaste kosten van een abonnement -door het gebruik van ‘predictive analytics’ op basis van Big Data – komen te vervallen.

Oproep
Welke andere diensten zouden wij allen als consument de komende jaren graag als ‘On Demand Service’ willen gaan gebruiken? Reageer via OnDemand@TrendWatcher.com 

 

Prinsjesdag 2016
Van 4% naar 2% groei per jaar

Posted: 20th September 2016 by admin in Richard Lamb

“Papa, hoe kan het dat het de afgelopen jaren zo slecht ging met onze economie en er nu ineens 1,5 miljard euro extra uitgedeeld wordt?”, aldus dochterlief aan de ontbijttafel van deze Prinsjesdag 2016.

De spijker op z’n kop!

De Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 komen eraan en dus is de toon van de Troonrede erg positief. De miljoenennota (die trouwens na al die decennia beter tot Miljardennota omgedoopt zou kunnen worden) lijkt een soort feestbegroting te zijn voor komend jaar met de boodschap: we zijn uit de recessie-periode! Not…

Van 4% naar 2% groei per jaar

Politiek is dit natuurlijk allemaal prima uit te leggen. Economisch rammelt het aan alle kanten…we zullen namelijk zeker tot 2020 a 2022 serieuze economisch tegenwind ervaren. Daarna zal decennia lang de economische groei in ons land gemiddeld genomen de helft zijn (2%) van wat we gewend waren in de jaren tot 2008 (4%). Maar ja, da’s geen fijne boodschap om als kabinet te moeten brengen aan de vooravond van de verkiezingen en dus wordt daar vrijwel niet over gesproken.

Met slecht nieuws maak je geen vrienden

In 2006 en 2007 hebben wij – op basis van aanhoudende berichten uit de financiële wereld en eigen onderzoek – voorspeld dat er in 2008 een financiële crisis zou plaatsvinden. Daar maak je geen vrienden mee. Op dat moment ging het erg goed in Nederland en waren de huizenprijzen ongekend hoog. Toen ik aangaf dat de financiële markten en de huizenprijzen zouden instorten wilde niet iedereen dat overnemen. Goed nieuws verkoopt nu eenmaal beter.

Via Transitie-Economie van Groei- naar Balans-Economie

We staan nu op een vergelijkbaar punt: tussen 2017 en 2020..2022 krijgen we nog minimaal 1 stevige economische-dip over ons heen. Dat is op zich niet erg voor wie in kansen denkt: we bevinden ons in een ‘Transitie-Economie’. We laten de Groei-economie van voor 2008 achter ons en groeien rond 2020..2022 naar een Balans-Economie, waarin financiële sturing hand-in-hand gaat met duurzaamheid in al haar verschijningsvormen. Dat is geen wensbeeld maar een voorspelling. Mijn advies: anticipeer daarop. We spreken elkaar!

 

Richard Lamb, MSc

Bureau TrendWatcher.com // TrendWatcher.TV

 

 

 

 

Dutch Future Society verwelkomt Lieke Lamb

Posted: 6th September 2016 by admin in Lieke Lamb

Logo Dutch Future SocietyDe Dutch Future Society heeft per september 2016 Lieke Lamb als bestuurslid benoemd. Zij volgt hiermee Kim Beerden op.

Dutch Future Society (DFS) is een community van professionals die zich bezig houden met toekomstverkenningen; visies; strategie-ontwikkeling en trendwatchen. De Dutch Future Society staat ook open voor decisionmakers die vanuit hun functie interesse in de toekomst hebben. De snel groeiende DFS heeft momenteel zo’n hondeFoto Lieke Lambrd leden.

Als Nederlandse tak van de World Future Society wordt niet alleen de nadruk
gelegd op ontmoeting en informatie- uitwisseling binnen de vakgroep van futurologen en trendprofessionals onderling, maar juist ook op de profilering van het ‘Future’-domein naar buiten toe. Aan de hand van bijeenkomsten en andere activiteiten wordt intensief gewerkt aan uitbreiding van het netwerk in alle sectoren.

Foto Freija van DuijneBestuursvoorzitter Freija van Duijne: “Trendstrateeg Lieke Lamb is geen onbekende en iemand die ruim haar sporen heeft verdiend binnen dit vakgebied. Ze is sinds 1993 vanuit Bureau TrendWatcher.com actief op verschillende deelterreinen en weet de weg binnen diverse gremia. Zij is enthousiast en bevlogen met een speciale interesse voor innovatie en jong ondernemerschap. Met haar frisse invalshoeken en energieke aanpak is zij een aanwinst voor ons bestuur.” Meer informatie over de Dutch Future Society vindt u op www.DutchFutureSociety.nl

Contactgegevens voor de media: Pers@TrendWatcher.com / 070 511 44 44

Beeldmateriaal: Logo Dutch Future Society / Afbeelding Freija van Duijne / Afbeelding Lieke Lamb

Basisinkomen
Belachelijk of Briljant!?

Posted: 5th June 2016 by admin in Richard Lamb, Trends

Basisinkomen

Reageer nu op twitter met de hashtag…  #Basisinkomen

Zondag 5 juni 2016 spraken de Zwitsers zich in een referendum negatief uit over het invoeren van het ‘Basisinkomen’. Bij een ‘ja’ zou iedere volwassen inwoner van Zwitserland bij een toekomstig basisloon zonder voorwaarden iedere maand zo’n Euro 2.250,- ontvangen. Mijn inschatting is dat het een ‘nee’ wordt in Zwitserland maar het basisinkomen staat door dit referendum wel op de agenda in Europa. Ook voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. In Finland loopt een interessant experiment met basisinkomen in vier varianten. In Utrecht lijkt men het basisinkomen vooralsnog vooral een handig instrument te vinden om bijstandsgerechtigden te begeleiden naar de arbeidsmarkt.

Basisinkomen belachelijk

Veranderen is lastig, vooral als het onszelf betreft. Daarom is er veel weerstand tegen de invoering van het basisinkomen (in de volksmond aangeduid als ‘basisloon’). Naast de kans op flinke inflatie is het meest serieuze argument is dat het basisloon ondermijning van de wederkerigheid in de samenleving tot gevolg kan hebben. Wie ‘gratis geld’ krijgt, om zich in haar of zijn primaire levensbehoefte te voorzien, zal zich steeds minder gaan aantrekken van de samenleving om zich heen. En tsja, de maatschappij dat zijn wij.

Basisinkomen briljant

Door de Robot Revolutie (zie ook onze TrendsVerwachting 2016) zal de mens – en daarmee de looncomponent – bij bedrijven steeds minder belangrijk worden. De toegevoegde waarde in producten en diensten zal steeds meer door technologie veroorzaakt worden. De mens zal daarbij steeds minder belangrijk worden. In het verlengde daarvan zullen de inkomsten van de overheid als een soort glijdende schaal verschuiven van inkomstenbelasting naar belasting op het verbruik van grondstoffen door bedrijven en burgers. Daaruit kan een vorm van Basisloon gefinancierd gaan worden.

Tweede Kamerverkiezingen 2017

De discussie over het Basisinkomen leeft volop in de samenleving. Tijdens de campagnes van de Tweede Kamerverkiezingen 2017 zullen verschillende partijen hun standpunt (voor of tegen) het Basisinkomen gebruiken om kiezers aan te trekken. Het is een trendthema dat veel facetten kent. Deel jouw gedachten over het basisloon. Hoe zou je er zelf mee omgaan? Geeft het je meer vrijheid om je ontwikkelen of wordt je er juist lui van?

Reageer nu op twitter met de hashtag…  #Basisinkomen

TrendStrateeg & Futuroloog Richard Lamb, MSc
is over dit trendthema beschikbaar voor de media.

 

World Expo 2025…

Posted: 9th May 2016 by admin in Richard Lamb

Het initiatief om de World Expo 2025 (met het thema innovatie) naar Nederland te halen lijkt vroegtijdig de kop te worden ingedrukt. Minister Henk Kamp  acht het financiële risico te groot (brief aan de Tweede Kamer) op basis van een Maatschappelijke Kosten- en BatenAnalyse (pdf) en schuift de hete aardappel door naar VNO-NCW.

Da’s best apart voor een land dat zegt zich te willen profileren als een innovatieve Europese regio. Een beetje risico nemen hoort daarbij, toch? Het laat goed zien dat het ondernemersklimaat in ons land nog even niet optimaal is…

Economische UpSwing

Initiefnemer Leendert Bikker – die de afgelopen jaren van een indrukwekkend aantal vooraanstaande bedrijven en instellingen commitment had gekregen om de Wereldtentoonstelling financieel mogelijk te maken – had gezorgd voor een sluitende begroting met een minimaal risico voor de overheid. zo doe je dat anno 2016…eh..2025.

Maar goed, de World Expo 2025 met de daarbij behorende economische UpSwing gaat dus even niet door in de oorspronkelijk geplande vorm. De initiatiefnemers, incluis de Gemeente Rotterdam, zullen vast met een mooi alternatief komen maar dat kan natuurlijk nooit de internationale allure van de World Expo evenaren. Een gemiste kans. In 2015 bezochten Lieke Lamb en ik de World Expo in Milaan en constateerden dar dat zo’n inspirerend event welzeker economisch interessant kan zijn voor een land.

Innovatieve projecten geen Nationale Iconen!

Het is jammer dat het kabinet zich qua innovatie bijvoorbeeld richt op het aanwijzen van Nationale Iconen. Dat is net zoiets als achteraf constateren dat een topsporter die een olympische medaille behaalde het inderdaad erg goed gedaan heeft en rolmodel voor anderen is!? Bij het stimuleren van innovatie en ondernemerschap gaat het juist om het gehele innovatieve traject. Alleen dan kan Nederland werkelijk een innovatieve Europese regio met een prettig ondernemersklimaat worden. Je kan nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten als je echt een innovatief en ondernemend land wil zijn.

Transitie Economie aanjagen

Het gaat niet om de iconen maar om de innovatieve projecten die mensen in beweging brengt. Net zoals de jaarlijkse Solar Challenge met betrokkenheid van de Technische Universiteiten en innovateive bedrijven. Dat is nou echt zo’n project dat met recht een aanjager van de Transitie Economie genoemd mag worden. Zie het artikel hierover op de ThePostOnline.

Reageren? Dan kan!

Wil je inhoudelijk reageren of aanvullen met mooie innovatieve voorbeelden? Doe dat dan via Twitter @RichardLamb met de hashtag #InnovatieNL

TrendsVerwachting Oekraïne

Posted: 20th March 2016 by admin in Lieke Lamb, Richard Lamb, Trends

Bekijk hier alle video’s full screen in TV-modus  –  Contact met Lieke & Richard Lamb via: 06 223 833 26

Ter gelegenheid van het referendum over de associatie-overeenkomst tussen Oekraïne en de EU op 6 april 2016 brachten Lieke en Richard Lamb een bezoek aan het land. Hun centrale vraag: Wat zijn de voordelen en nadelen voor Nederland (en in de hele EU) van verregaande politieke & economische samenwerking met Oekraïne? Zij bezochten bedrijven en spraken onder andere met overheidsvertegenwoordigers. Volg Lieke en Richard Lamb in Oekraïne via de video’s op deze pagina van TrendsVerwachting.nl en via hun social media accounts: Twitter.com/LiekeLamb & Twitter.com/RichardLamb.

Dossier Oekraïne 1/6 – TrendWatcher.TV in Oekraïne (video)
In dit deel (1/6) bespreken Lieke en Richard de recente geschiedenis van Oekraïne en de huidige stand van zaken. Ook vertellen zij over de aanleiding voor hun bezoek aan Kiev; Brovary en Odessa. Zij bezochten bedrijven en spraken met overheidsvertegenwoordigers. Ook komt aan de orde hoe zij vooraf sluitende afspraken maakten om overal te mogen filmen, zonder enige vorm van inhoudelijk sturing of censuur.

Han ten Broeke (video)
Trendstrateeg Lieke Lamb sprak maandag 21 maart 2016 in Kiev op het Maidanplein met Han ten Broeke.

Pizza Veterano (video)
TrendStrateeg Richard Lamb spreekt met oorlogsveteraan en eigenaar van ‘Pizza Veterano‘ Leonid Ostaltsev. De medewerkers zijn vrijwel allemaal veteranen die na de oorlog in Oost-Oekraine hun leven in de burgermaatschappij weer willen oppakken. Zelf organiseerden zij ook twee psychologen ter ondersteuning.

Debat door Thierry Baudet en Han ten Broeke (video)
Thierry Baudet en Han Ten Broeke debatteerden onder toeziend oog van burgervader Jan Hoekema op maandag 28 maart 2016 in Wassenaar over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraine. TrendStrateeg Richard Lamb sprak met hen voor TrendWatcherTV.

Dossier Oekraïne 2/6 – TrendWatcher.TV in Oekrane (video)
In dit deel (2/6) bezoeken Lieke en Richard Lamb in Kiev StartUps als ModnaKasta; BookBox; MacPaw; Grammarly; Eco is me en ondernemersopleiding Startup Ukraine.

ModnaKasta (video)
Bij eCommerce StartUp ‘ModnaKasta’ in Kiev spraken Lieke en Richard Lamb met Natalia Logvin en de CTO.

Book Box (video)
TrendStrateeg Richard Lamb spreekt met Andriy Orlyk, oprichter van ‘Book Box’, een startup in Kiev, Oekraine.

MacPaw (video)
Oprichter en CEO van ‘MacPaw’ (Oleksandr Kosovan) vertelt in Kiev aan Richard Lamb over zijn StartUp.

Grammarly (video)
Grammarly maakt software voor grammatica- en spellingcontrole. Richard Lamb sprak in Kiev met de oprichters van deze succesvolle StartUp. Visit Grammarly here.

Eco is me (video)
TrendStrateeg Richard Lamb spreekt met Oleksandr Diatlov van ‘Eco Is Me’, een startup in Kiev, Oekraine. Dit bedrijf doet ook mee met een challenge van energiebedrijf Nuon.

Dossier Oekraine 3/6 – TrendWatcher.TV in Oekraine (video)
In dit deel (3/6) bespreken Lieke en Richard Lamb hun bezoek aan Zeelandia in Brovary en de American Chamber of Commerce in Kiev.

Zeelandia Ukraine (video)
Lieke Lamb sprak in Brovary met de directeur van Zeelandia Oekraine, Andriy Vasylenko.

American Chamber of Commerce (video)
De Britse Andy Hunter is president van the American Chamber of Commerce in Oekraine. Richard Lamb sprak met hem.

Dossier Oekraine 4/6– TrendWatcher.TV in Oekraine (video)
In dit deel (4/6) spreken Lieke en Richard Lamb overheidsvertegenwoordigers. Lieke had een ontmoeting met parlementslid Svitlana Zalishchuk. Richard sprak met het ‘Maidan Meisje‘, Yulia Marushevska. Zij houdt zich inmiddels als Head of Odesa Customs Service bezig met de bestrijding van corruptie in de haven van Odessa.

Svitlana Zalishchuk (video)
Lieke Lamb sprak met parlementslid Svitlana Zalishchuk.

Yulia Marushevska (video)
Richard sprak met het ‘Maidan Meisje‘, Yulia Marushevska. Zij houdt zich inmiddels als Head of Odesa Customs Service bezig met de bestrijding van corruptie in de haven van Odessa.

Dossier Oekraïne 5/6 … 6/6 – Trendwatcher.TV in Oekraïne
De duiding in de delen 5/6 tot en met 6/6 worden komende dagen gepubliceerd.

TrendsVerwachting 2016,
Jaar van het PolderPositivisme

Posted: 2nd December 2015 by admin in Trends

Nieuwsgierig naar de TrendsVerwachting 2017?
Hier gratis aanmelden voor de TrendBrief.
Aanmelden per email kan ook.

Contactgegevens voor de media

Een presentatie over de Trends 2017 laten verzorgen door Lieke of Richard Lamb?
Bel 070 511 44 44

De TrendsVerwachting 2016 is voor iedereen gratis beschikbaar als PDF-download.

Beluister (mp3-bestand) en lees hieronder de samenvatting van de TrendsVerwachting 2016.
=> TrendsVerwachting 2016 in de media: Radio 1   FunX   RTL Nieuws   RTL-Z   Telegraaf   WNL
=> 4 uur lang (!) trends op Radio 1 bij KRO-NCRV

De ‘TrendsVerwachting 2016’ is nu ook beschikbaar als trendpresentatie door Lieke Lamb of Richard Lamb, bijvoorbeeld bij eindejaars- en nieuwjaarsbijeenkomsten. Bel 070 511 44 44 of stuur een bericht.

Denk mee over 2016!
Burgers; bedrijven en bestuurders worden bij deze uitgenodigd om mee te denken over de nadere invulling van de TrendsVerwachting 2016. Ga er dus zeker even kijken… en stuur input door per email

Download hier de PDF

Download hier de PDF

“We krijgen in 2016 een Positieve Upswing!
Na 7 magere jaren (sinds 2008)
volgen eindelijk 7 vette(re) jaren.”

Al twaalf jaar lang presenteren de trendwatchers Lieke en Richard Lamb op de 2e Dinsdag van September – exact een week voor de Troonrede – hun TrendsVerwachting voor het komende jaar. Over 2016 zijn zij positief gestemd!

Lieke Lamb: “In 2016 zullen Nederlanders door de (lichte) economische verbeteringen gemotiveerd worden om samen weer extra de handen uit de mouwen te steken en flink aan te pakken. Geheel in de Nederlandse traditie van het Poldermodel kiest men hierbij niet voor een blind enthousiaste en egoïstische aanpak maar voor ‘Samenredzaamheid’.”

Richard Lamb vult aan: “Door deze samenredzaamheid en vooruitstrevendheid krijgen burgers; bedrijven en bestuurders in 2016 een hernieuwd vertrouwen in de Maakbare Toekomst.” Het PolderPositivisme in 2016 wordt door het trendwatchers-duo onderbouwd met 5 Trendpijlers:

1. Robot Revolutie
2016 wordt het jaar waarin voor velen de Robot Revolutie zichtbaar wordt. Robots zullen in allerlei verschijningsvormen hun intrede doen in ons leven. Denk aan zelfrijdende auto’s die op het Nederlandse wegennet hun debuut maken. Het Centraal Bureau Rijvaardigheid anticipeert hier alvast voorzichtig op door vanaf 2016 toe te staan om tijdens het rijexamen ook de technische snufjes in auto’s te mogen gebruiken. Denk aan Adaptive Cruise Control; parkeer-sensoren en dodehoekverklikkers. De Robot Revolutie heeft ook betrekking op de Social Robots in ons huis en de geheel zelfstandig werkende 3D Print Robots; beveiligingsrobots en medische robots.

2. DigiDemocratie & Angstverzadiging
De afgelopen jaren hebben we het vertrouwen in onder andere overheid; politiek en financiële instellingen als banken; verzekeringen en pensioenfondsen enorm zien slinken. Veel consumenten weekten zich daarom los uit langlopende overeenkomsten om steeds meer hun eigen plan te trekken. ‘Ontsystematisering’ noemen wij dat. Ondertussen zijn de media zich onbewust aan het los zingen van de bevolking in hun drang tot overleven. Het is juist om deze reden dat media zichzelf steeds feller overschreeuwen en bewust een extreem standpunt innemen. Bij nieuwsconsumenten heerst, na jaren van slecht nieuws, een soort Angstverzadiging.
Natuurlijk staan we voor grote uitdagingen maar door middel van digitale hulpmiddelen verrijkt de nieuwsconsument de door de media geboden input en zoekt zélf naar een vooruitstrevende manier om, al dan niet op kleine schaal, concreet aan de slag te gaan. Op basis van zelfregulerend vermogen maakt men een vuist. Het GeenPeil-referendum rond het EU-associatieverdrag met Oekraïne is daar een treffend voorbeeld van.

Download hier de PDF

Download hier de PDF

3. VoorDeeleconomie
In 2014 hebben wij de deeleconomie (we gaan van bezit naar ‘toegang tot’ via delen; lenen en ruilen) omgedoopt in de ‘VoorDeeleconomie’. Deeleconomie-initiatieven hebben ten slotte allemaal een duidelijk voordeel voor de klant. Denk maar aan AirBnB & NightSwapping (huis delen); Peerby (gereedschap delen); Uber & SnappCar (auto delen). Het grote voordeel voor de klant ontstaat vooral door ketenverkorting en het bieden van transparantie in een branche. Vooral de Crisisconsument (die uit is op voordeeltjes) profiteert van deze voordeeleconomie. Maar ook de bedrijven hebben voordeel en het delen is voor hen niet puur idealistisch ingestoken. Een telecombedrijf als Telfort speelde hier handig op in door een reclamecampagne rond de voordeeleconomie op te starten.

4. TussenTijd wordt SchaduwTijd
Door de opkomst van het internet is onze wereld in een stroomversnelling terecht gekomen. Aan het eind van de vorige eeuw constateerden Van Kooten de Bie al dat de ‘opwindende TussenTijd’ aan het verdwijnen was. De door hen zo geliefde TussenTijd ontstond bijvoorbeeld tussen het posten van een brief in de brievenbus en het moment waarop een antwoord op diezelfde brief werd ontvangen. Door de invoering van email en de antwoorden die men per ommegaande ontving, verdween de TussenTijd grotendeels. Anno 2016 komt er vrijwel geen tussentijd meer voor terwijl die juist zo belangrijk kan zijn. Bijvoorbeeld bij het heroverwegen van een beslissing; het plannen van een dag en contemplatie in algemene zin. Door social media; email en binnenkort ook nog het Internet of Things zijn veel mensen primair gaan reageren op prikkels uit hun omgeving. Tegelijkertijd zijn er ultra korte momenten van TussenTijd bij gekomen. Bijvoorbeeld als men even snel via Social Media reageert terwijl men in een file staat te wachten; bij een school wacht tot de kinderen naar buiten komen; in de trein zit etc. Deze vorm van TussenTijd duiden wij aan als SchaduwTijd omdat deze alleen ontstaat als men bij een andere activiteit even een kort momentje over heeft. De makers van Apps en korte online video’s spelen handig in op het invullen van onze SchaduwTijd.

5. Flexconomy
Van Nederlanders wordt in 2016 en de daarop volgende jaren een extreme wendbaarheid en flexibiliteit verwacht ten aanzien van hun werk. Maar ook bij het geven van mantelzorg en er wordt in het algemeen een hoge onderlinge verdraagzaamheid verwacht. Het aantrekken van de economie zal namelijk schoksgewijs verlopen en dat geeft bij velen een onrustig gevoel. Dit herstel verloopt in een langzaam stijgende lijn als een ‘Jarenlang Economische Zaagtandherstel’ (zoals wij in 2008 voorspelden). Hierbij ontstaan hiccups omdat in zo’n herstelperiode de rente; de inflatie; de grondstofprijzen; de olieprijs; de goudprijs; en de waarde van aandelen op de beurzen doorstijgen totdat uit de markt blijkt dat er te veel lucht in gekomen is waarna e.e.a. weer tijdelijk daalt om vervolgens zo snel als mogelijk weer door te stijgen. Het is een spannende macro-economische wisselwerking die ons de komende jaren te wachten staat.

Nederland Deltaland
Een tijd die vraagt om vooruitstrevendheid en om verdraagzaamheid. In verbinding met de wereld om ons heen, waarbij we op Deltawerken-achtige wijze zorgen voor bescherming met behoud van het open karakter dat Nederland zo kenschetst.

Download hier de PDF

Download hier de PDF

Denk mee over 2016!
De TrendsVerwachting 2016 is voor iedereen gratis beschikbaar als PDF-download. Burgers; bedrijven en bestuurders kunnen meedenken over de nadere invulling van de TrendsVerwachting 2016. Ga er dus zeker even kijken…

 

TrendRede
Let op: Dit jaar zal de jaarlijkse TrendRede pas uitgesproken en gepubliceerd worden in de laatste weken van november. Na vijf succesvolle versies hebben we onszelf de tijd gegund na te denken over een nieuwe opzet. Daarover vertellen we binnenkort meer. Hou dus de site en het twitteraccount (@TrendRede) in de gaten, dan ben je altijd direct op de hoogte van de ontwikkelingen.
Banner Tweede Dinsdag

In de aanloop naar Prinsjesdag publiceren Lieke en Richard Lamb op de Tweede Dinsdag van september jaarlijks onze ‘TrendsVerwachting 2016’. Een mooie traditie die alweer 11 jaar loopt (2005..2016). Mocht je zelf trends; innovaties & signalen hebben die volgens jou echt niet mogen ontbreken in de TrendsVerwachting 2016…
Stuur ze door per email!

Nederland in 2030 en 2050

Posted: 1st December 2015 by admin in Lieke Lamb, Richard Lamb, Trends

CVIsxlSWwAIMGm_[1]

Minister Melanie Schulz van Haegen & TrendStrateeg Lieke Lamb

WLO2015-coverHoe ziet Nederland er uit in 2030 en 2050?

Vandaag, dinsdag 1 december 2015, is de ‘Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving’ door het CPB en PBL gepresenteerd in Nieuwspoort. Minister Melanie Schultz van Haegen nam het eerste exemplaar in ontvangst. Het document WLO-2015 waarin twee referentiescenario’s worden geschetst kan hieronder ingekeken worden als PDF…

Nederland in 2030 en 2050 (Toekomstverkenning door CPB & PBL)

Futuroloog / TrendStrateeg Lieke & Richard Lamb, MSc zijn voor de media beschikbaar ter onafhankelijke duiding (en vergelijking van de WLO-2015 met de WLO-2006). Contact via 0622383326 of email.

WLO2015-bevolkingsomvang-2012-205