Nieuw schoolvak: TrendWatching

Posted: 21st October 2013 by admin in Richard Lamb

Inter College Business School - Spits

Studenten van de Inter College Business School in Amsterdam volgen sinds kort het vak trendwatching. En dat is hard nodig, zegt docent en trendwatcher Richard Lamb: “De ondernemer kan zich een verkeerde beslissing niet meer permitteren.”

Wat doe je als sportschool als steeds meer leden ervoor kiezen om buiten te gaan sporten? Dit is één van de vraagstukken waar studenten van de Inter College Business School in Amsterdam zich sinds vorige week mee bezighouden. Voor het eerst wordt daar het vak trendwatching gegeven, waarbij studenten bedrijven leren helpen om in te spelen op de nieuwste trends. Wiebe Knoop, docent marketing/commerce, is blij met de invoering van het nieuwe vak. “Het is goed dat studenten hiermee kennismaken. Trendwatchers zijn erg belangrijk in het bedrijfsleven.”

Out of the box
“Soms moet je als bedrijf even uit de waan van alledag stappen en inzichten werven van iemand die er helemaal buiten staat”, vindt Knoop. “Trendwatchers dienen hier een uitstekend voor.” Ook de studenten zien het nut van de vaardigheid om trends te kunnen ontdekken. “Zonder kennis over dit onderwerp kom je niet ver als ondernemer zijnde”, denkt Samien Blaauwendraad (19). “Je moet een stapje verder kunnen denken dan de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt. Het is daarvoor heel nuttig om trends in de gaten te houden en af en toe even out of the box te denken.”

Het vak vormt voor de studenten een project tussen de normale schoolblokken door. Zij hebben nu een week kennisgemaakt met het trendwatchen en gaan hier in januari weer mee verder. Niels van Zandbergen (20) vindt het een goede afwisseling ten opzichte van het alledaagse schoolwerk. “Het is fijn om je na een blok van zes weken te kunnen storten op een praktisch vak zoals dit. Met een standaardvak als accountancy zijn we alleen maar bezig met cijfertjes. Voor trendwatching moet je jezelf een bepaalde denkwijze aanleren en vervolgens kun je er in alle vrijheid mee aan de slag.”

Trendboek - Your Future!


Het trendboek ‘Your Future!’ van Lieke en Richard Lamb is leidraad bij de colleges TrendWatching & Business Development

Timing
Volgens trendwatcher Richard Lamb die het vak geeft, is dit de perfecte timing om trendwatching op school in te voeren. “Trendwatchers zijn in deze crisistijd hard nodig. Tot 2008 ging het goed met de meeste bedrijven en moest je als trendwatcher nog uitleggen waarom een ondernemer jou nodig had. Tegenwoordig maken sommige bedrijven er zelfs twee keer per dag gebruik van. Men leeft in onzekerheid; de ondernemer kan zich een verkeerde beslissing niet meer permitteren. Dat zorgt ervoor dat bedrijven meer openstaan voor toekomstvisies en beter snappen wat het belang daarvan is. Bedrijven kijken niet meer alleen naar vandaag, maar ook naar morgen.” Bang dat de trendwatcher overbodig wordt als de economie er weer bovenop is, is Lamb niet. “Ook als het weer goed gaat, zijn er trendwatchers nodig. Dan gebeurt het alleen meer vanuit luxe dan uit noodzaak.”

 

Spitsnieuws, 22 oktober 2013, JS

 

 

Comments are closed.