Living On Demand

Posted: 23rd September 2016 by admin in Trends

door Lieke en Richard Lamb, Bureau TrendWatcher.com

We gaan van ‘bezit’ naar ‘beleving’ en van ‘hebben’ naar ‘toegang tot’. We horen dat al een paar jaar. Hoe staat het ervoor anno 2016?

Het gaat hard! Als we even snel een auto nodig hebben kunnen we een beroep doen op bijvoorbeeld GreenWheels; SnappCar; Car2Go; MyWheels of ConnectCar. Voor een overnachtingen kiezen in plaats van een hotel steeds vaker voor aanbieders zoals AirBnB. Lekkere trek? Even iets bestellen via ThuisAfgehaald of een van de vele andere aanbieders.

Living On Demand
Opvallend is dat bij steeds meer aanbieders hierboven geen abonnement afgesloten hoeft te worden. Dat wil de goed geïnformeerde, kritische online klant niet meer. Een App waarmee On Demand een dienstverlener of een product besteld kan worden, dat is wat wij willen. We willen ontzorgd worden. Het internet en de (voor)deeleconomie hebben ons leven een stuk makkelijker gemaakt.

On Demand Economy
De ‘On Demand Economy’ rukt steeds verder op en zaagt daarmee aan de poten van grote organisaties die het van abonnementen moeten hebben. Dit is de ‘Zwerm’ van nieuwe On Demand diensten tegen de ‘Dino’s’ met hun abonnementsmodellen. Denk bijvoorbeeld aan de tijdschriftenmarkt die het aantal jaarabonnementen de afgelopen jaren dramatisch zag dalen maar ook af-en-toe pieken ziet in de losse verkoop van bepaalde nieuwe tijdschriften, op papier en online.

Pechhulp On Demand
Ook organisaties die al jaren het straatbeeld bepalen bij pech op de weg, krijgen te maken met de On Demand Economy. Uit het GfK-onderzoek ‘Pech en pechhulp in Nederland’ (Augustus 2016) blijkt dat ‘Pechhulp On Demand’ populair aan het worden is: meer dan èèn op de tien automobilisten met een pechhulp-abonnement zou graag een Pechhulp-On-Demand abonnement willen hebben. Bij dit zogenaamde ‘0-euro abonnement’ is men geen lid en betaalt men geen jaarlijks bedrag maar alleen bij een pechgeval. Een goede gedachte van de automobilisten die dat willen als je bedenkt dat men met een fatsoenlijk onderhouden auto gemiddeld èèn keer per vijf jaar met pech langs de weg staat. Op dat onderbuikgevoel wordt ingespeeld met de gratis ‘Allsecur Autopech On Demand App’ die, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, door iedereen te gebruiken is. Geen jaarlijkse abonnementskosten zoals bij de ANWB of RouteMobiel maar alleen per pechgeval afrekenen volgens drie vaststaande tarieven.

Toekomst van On Demand
Waarom is de On Demand Economy aan zo’n snelle opmars bezig? Omdat het kan! Ga maar na, door het internet en geavanceerde ICT-systemen is tegenwoordig vooraf goed in te schatten wanneer mensen gebruik willen maken van een dienst. Aanbieders kunnen hierdoor beter op de behoeften van consumenten inspelen. Daar worden wij als mens blij van. Helemaal als dit betekent dat de vaste kosten van een abonnement -door het gebruik van ‘predictive analytics’ op basis van Big Data – komen te vervallen.

Oproep
Welke andere diensten zouden wij allen als consument de komende jaren graag als ‘On Demand Service’ willen gaan gebruiken? Reageer via OnDemand@TrendWatcher.com 

 

Comments are closed.