Denk mee over 2017 & 2018
De TrendsVerwachting 2017 van Lieke en Richard Lamb is voor iedereen gratis beschikbaar als PDF op Trends2017.nl. Burgers; bedrijven en bestuurders worden uitgenodigd hun eigen verwachting voor 2017 toe te voegen. Ga er dus zeker even kijken en stuur jouw verwachting voor 2017 / 2018 in (een alinea is voldoende)…
Norbert Mirani: Mijn Verwachting voor 2017 / 2018…
DE ESSENTIE VAN DE MENS ALS RICHTLIJN VOOR 2017
Échte mysteries IRL
De mens is al eeuwen gefascineerd door het onverklaarbare. Mysteries en geheimen zijn als een rode draad verweven door de geschiedenis. Dit raakt onbetwist een snaar bij de mens. AR en VR hebben de grenzen van ons voorstellingsvermogen opgerekt. Desondanks is het allerminst wonderbaarlijk. Het is ingenieus, het valt te verklaren. Het is ‘simpelweg’ ICT. Zo kijken we niet meer op van hologram-optredens van virtuele popsterren. De opmars van VR zet door in 2017, terwijl anderzijds als tegentrend Écht in real life (IRL) hoger gewaardeerd zal worden. In 2016 stond street magic ook in ons land eindelijk op de kaart. Daarbij gaat het om trucs die haaks staan op VR. Échte trucs met écht publiek én onverklaarbaar. Diverse merken en bureaus haakten inmiddels via samenwerking met populaire YouTube magicians, succesvol aan bij deze tegentrend. De kracht zit ’m erin dat er zo nauw mogelijk aansluiting wordt gezocht bij de basis die inherent is aan ons bestaan, bij street magic de aantrekkingskracht van mysteries. En wat hebben hologram-concerten, Periscope en Snapchat daarmee van doen? Hier wordt ingehaakt op het feit dat mensen sociale wezens zijn, die in aanwezigheid van elkaar iets willen beleven. Een tekstbericht of chatbot moet het vooralsnog nog afleggen tegen het in real life delen van ervaringen. Door de kortstondige aanwezigheid van berichten op Snapchat wordt slim een spannend stukje ongrijpbaarheid toegevoegd. Dat spreekt aan. Het bovenstaande, maar zeker ook diensten als Instagram maken slim gebruik van ons onderbewuste. Bij het horen van een ‘ping’ weet je dat er een bericht op je wacht van een bekende. Je moet stevig in je schoenen staan nieuwsgierigheid te bedwingen. Zodra je het bericht open klikt ben je vrijwel zeker veel meer tijd kwijt aan de dienst dan je voornemens was. Onbewust kan menigeen niet de weerstand weerstaan te antwoorden, waarna je eigenhandig de ‘trigger’ hebt overgehaald de communicatiecyclus te verlengen. Gedrag en anticipatie zijn bouwstenen van design en communicatie waar vaker gebruik gemaakt van zal gaan worden.
Echt heeft ook te maken met kennis hebben van de oorsprong: lokaal, vertrouwd en geborgen.
De wereld is kleiner en onrustiger dan ooit. Identiteiten zijn wispelturig. Voor politieke grootmachten zijn het roerige tijden. Communicatie gaat ondertussen snel en visueel. Gevolg is dat culturen en identiteiten elkaar over en weer beïnvloeden in de consumptiemaatschappij. Pinterest, Instagram, etc. maken het mogelijk dat Chinezen hun bezittingen en leefomstandigheden met een enkele klik kunnen vergelijken met Westerse maatstaven. De vraag is of je daar gelukkig van wordt. Valt een ‘afgevlakte’ Chinese wereldburger die koopt in de VS, of een Amerikaan die ‘unieke’ orders plaatst bij Alibaba, te prefereren boven iemand die zich met niemand vergelijkt en gewoon een eigen leven leidt? Wie zich gaat vergelijken met de wereld kan altijd wel ergens op enig aspect zijn meerdere vinden. Inspiratie is prima, maar laat je niet opjagen door alle mondiale pracht en praal.
In 2017 zal het groteske niet ineens verdwenen zijn. De nu al zichtbare waardering voor het lokale en verbindende zal zich verstevigen. De mens heeft als sociaal wezen behoefte aan een betrouwbare rustige sociale basis. Een woonomgeving en herkenning in gelijke anderen, oftewel sociale verwanten. Diensten en producten als BLOOM design, Buurtboot, De buurtwacht, Ouderkerks Goud geven een gevoel van eenheid in een onzekere turbulente wereld. Bedrijven die wereldwijd actief zijn zullen vanzelfsprekend niet verdwijnen. Wel zullen ze in actie moeten komen om te zorgen dat landelijke ketens niet sneller op deze latente behoefte inspelen. Ook WhatsApp gaat zeker niet in de ban. Toch wijst ook het succes van de intiemere Nederlandse variant Camarilla, waarmee met maximaal 15 personen gecommuniceerd kan worden op herwaardering van het kleinschalige vertrouwde.
Mensen blijven mensen. Dat betekent dat het alledaagse realistische maar onverklaarbare mysterieuze juist in de tijd dat technologische ontwikkelingen hoogte vieren kansrijk is. Datzelfde geldt voor de behoefte aan eenheid en het gevoel van horen bij, zeker in tijden van onzekerheid. Dat is en blijft een basisbehoefte. Het gevoel van kleinschaligheid kan worden ingevuld via lokale producten. Daarmee is niet gezegd dat het klein hoeft te blijven. Ouderkerks Goud is verkrijgbaar in tal van steden en kent inmiddels alleen al in Amsterdam meer dan 10 verkooppunten. Camarilla overtreft alle verwachtingen met meer dan 1 miljoen downloads. Kortom, wat je in 2017 ook onderneemt blijf zo dicht mogelijk bij de essentie van de mens.
Norbert Mirani, Science of the Time