TrendRede2015:
“De Troonrede maar dan inspirerend…”

Posted: 8th September 2014 by admin in Trends

…dat is de TrendRede 2015. Een jaarlijks cadeau voor Nederlandse burgers, bedrijven en bestuurders, samengesteld door 13 toonaangevende trendwatchers. De TrendRede wordt jaarlijks gepresenteerd op de Tweede Dinsdag in September. Hieronder 7 opmerkelijke ontwikkelingen op een rij naar aanleiding van de TrendRede 2015…

TRENDREDE 2015 BESPROKEN BIJ BNR NIEUWSRADIO
Lieke
 en Richard Lamb – hét TrendWatchers-duo van Nederland – bespraken de TrendRede 2015 in het programma van Paul van Liempt bij BNR Nieuwsradio. Beluister hier het gesprek…

TrendRede 2015 WordCloud

1. Eigenwijze Systeemprikkers
In de huidige ‘Transitie-Economie’ staan klassieke structuren steeds meer onder druk van ‘Eigenwijze Systeemprikkers’. Mede door de transparantie van het internet prikken pioniers oude systemen lek. Denk aan Hotels vs AirBnB; Taxi’s vs Uber; Restaurants vs Thuisafgehaald etc.

2. Bewuste Onbekwaamheid
Peer2Peer financiering kan een zeepbel blijken te zijn. De ‘oude’ garde ruikt nieuwe kansen in de vorm van ‘Shadow Banking’. Op WallStreet en andere beurzen wordt geld opgehaald om P2P-faciliteiten mee te financieren. Bovendien zijn zulke nieuwe vormen van financiering peanuts vergeleken met de bedragen die omgaan in de bancaire wereld. Voortijdig een overwinning op de bancaire sector claimen is irreëel.

3. Betekenisloze vooruitgang
We zijn zo gefocust geraakt op financiële groei, dat het een doel op zich is geworden. Daarmee wordt vooruitgang ontdaan van zijn menselijke betekenis. Wie zijn kinderen opleidt om de waarheid louter uit cijfers te ontleden, ontkoppelt ze van hun natuurlijke nieuwsgierigheid en innovatievermogen.

4. Schrikbarende eenzaamheid
Het aantal Nederlanders dat zichzelf eenzaam noemt is in drie jaar tijd verdubbeld tot 14 procent van de bevolking. Bij jongeren tussen 16 en 24 jaar loopt dit op tot 25%. Ze zien betekenisvelden verschuiven – naar bijvoorbeeld online-vriendschappen – maar kunnen zichzelf daarin niet plaatsen. Veel jongeren weten niet meer wie ze zelf (moeten) zijn.

5. Kom maar door met de data en connectiviteit
Interconnectiviteit van data, mensen en systemen geeft ons zelfrijdende auto’s; intelligente kleding; connected huisdieren en ‘magische objecten’. De algoritmes in onze omgeving weten meer over ons dan wij zelf. Met hun kennis verbeteren ze ons leven. En dus leveren we graag persoonlijke data in. Natuurlijk zijn er risico’s aan verbonden. Dat spanningsveld moet zich uitkristalliseren.

6. Doorgeslagen ‘Toetsisme’
Onze leercurve is nog geënt op een onderwijssysteem dat uitgaat van prestatie en toetsen, niet van richting en betekenis. Maar de weerzin ten aanzien van het ‘toetsisme’ neemt toe. Kinderen leren meer en meer buiten de muren van de school. De docent wordt een ‘Koersmotivator’, die probeert betekenisvelden bloot te leggen bij de leerlingen.

7. De assertieve ‘CrisisConsument’
We hebben in de vijf jaar van de TrendRede al regelmatig geconstateerd dat de focus van de samenleving opschuift richting de kleinst mogelijke entiteit, die van het individu. Burgers trekken actief verantwoordelijkheden naar zich toe. Men wil zélf het verschil maken en toegevoegde waarde creëren. Het vertrouwen in de overheid is afgenomen.

Interactieve live-uitzending #TrendRede
De feestelijke presentatie van alweer de vijfde TrendRede wordt deze dinsdag 9 september vanaf 10:00 uur live uitgezonden via TrendRede.nl. Scholen, bedrijven en overheidsinstellingen kijken massaal mee. De TrendRede is jaarlijks trending op de social media. Tijdens de live-uitzending via TrendRede.nl worden de kijkers en de aanwezigen in de zaal uitgenodigd om inhoudelijk te reageren op de TrendRede 2015. Vragen die via sociale media gesteld worden (#TrendRede) zullen in de zaal door de trendwatchers beantwoord worden en dat is weer te zien via de livestream.

Contact
Neem voor informatie over de TrendRede 2015 contact op met
TrendStrateeg Richard Lamb, 06 223 833 26
TrendRede@TrendWatcher.com

Comments are closed.